Specjaliści od reklamy i promocji prześcigają się w pomysłach na dotarcie do klientów. Dla firm taka sytuacja jest wręcz idealna – różnorodny rynek reklamy sprawia, że każda marka może dowolnie kształtować swoją strategię promocyjną. Jakie trendy obecnie dominują w reklamie? Przyjrzyjmy się temu tematowi nieco bliżej.
BUDOWANIE WIZERUNKU POPRZEZ NAWIĄZANIE KONTAKTU
Obecnie można zaobserwować silną tendencję prowadzenia działań marketingowych w przestrzeni wirtualnej, przy czym tradycyjne „wyskakujące” banery nie cieszą się już tak dużym zainteresowaniem jak jeszcze kilka lat temu. Powód? Bardzo prosty – reklama banerowa nie należy do najskuteczniejszych. W powszechnej opinii internet uchodzi za najbardziej niezależne i obiektywne medium. Nachalnie pojawiające się banery nie są w tym kontekście zbyt mile widziane, a coraz więcej internautów korzysta z wtyczek blokujących ich wyświetlanie. Aby promocja w sieci mogła być skuteczna, konieczne jest podanie odbiorcy interesującej treści. Konieczne zatem było przeniesienia akcji promocyjnych na zupełnie nowy obszar – do mediów społecznościowych.
Stale rosnąca popularność portali takich jak Facebook czy YouTube stworzyła idealną sytuację dla ekspertów od marketingu. Media społecznościowe dały możliwość nawiązania interakcji z odbiorcą, co nie jest możliwe w przypadku tradycyjnej reklamy. W rezultacie marki mogły zacząć kreować swój wizerunek w znacznie skuteczniejszy sposób. Szybko jednak okazało się, że jednoczesne prowadzenie kilku profili społecznościowych to zajęcie na cały etat. Firmy nie były w stanie kontrolować zachowań użytkowników, często dochodziło też do zamieszczania niefortunnych wpisów, które nie były szybko zapominane. Pojawił się zatem popyt na nowe usługi, na który szybko odpowiedziały agencje reklamowe. Dostosowały profil swojej działalności do wymogów rynku oferując usługi z zakresu kontrolowania obecności marki w mediach społecznościowych.
Agencja social media, bo o niej mowa, zajmuje się wszystkim co dotyczy mediów społecznościowych.
W jej kompetencji leży zatem m.in.
- prowadzenie profili marki,
- kontrola wypowiedzi użytkowników (profile firmowe w social mediach często stają się obiektem ataków spamerów, internetowych „trolli” i innych osób, które chcą zaszkodzić marce),
- organizacja konkursów,
- prowadzenie firmowych blogów.
Jakie korzyści przynoszą takie działania? Najważniejszą jest możliwość zaangażowania odbiorców do czynnego udziału w procesie wprowadzania nowych produktów na rynek. Dzięki niebanalnym konkursom powstaje interakcja, która ma bezpośrednie przełożenie na postrzeganie marki.
W zakresie działalności agencji social media leży także współpraca z blogerami. Treści zamieszczane na blogach są postrzegane jako najobiektywniejszy przekaz, a sami blogerzy uchodzą za osoby wiarygodne. Zatem dobrze przeprowadzona kampania, organizowana na kilku blogach, często osiąga lepszy skutek niż reklama telewizyjna.
TRADYCYJNE NIE ZNACZY GORSZE
O ile skuteczność kampanii reklamowych prowadzonych w social mediach jest bezdyskusyjna, to żadna marka nie może poprzestać jedynie na takiej formie promocji. Powód jest bardzo prosty – korzystanie jedynie z jednego kanału reklamy znacząco zmniejsza jej zasięg. Aby dotrzeć do możliwie szerokiego targetu należy sięgnąć również po bardziej tradycyjne metody. Maszty reklamowe i podświetlane tablice nadal spełniają swoje zadanie pozwalając na dotarcie do tej grupy odbiorców, która nie spędza w sieci zbyt dużo czasu. Choć takie rozwiązania nie należą do najnowocześniejszych, maszt umieszczony w odpowiedniej lokalizacji pozwala na bardzo skuteczną promocję, zatem tradycyjne formy reklamy wciąż są niezagrożone. Banery można zamówić błyskawicznie – na rynku funkcjonuje niejedna drukarnia internetowa, która przyjmuje zlecenia on-line. Dzięki licznym rabatom i promocjom ceny kształtują się na bardzo atrakcyjnym poziomie.
Rynek reklamy wciąż ewoluuje dostosowując się do panujących tendencji. Postęp technologiczny nie zwalnia, więc w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się rozkwitu nowych form promocji – jeszcze bardziej innowacyjnych i skutecznych.
Źródła informacji:
- Maszty przenośne – firma zajmująca się produkcją masztów reklamowych, przenośnych
- Monday PR – agencja PR i Social Media
- Vipro – drukarnia cyfrowa zajmująca się drukiem ulotek oraz plakatów
- Mikroporady – pomoc w zarządzaniu mikrofirmą
Moim zdaniem jeśli jakiejś firmy nie ma w internecie to ona nie istnieje. Internet jest takim medium, że generalnie wszyscy najpierw uderzą w tą stronę w poszukiwaniu jakichkolwiek informacji, dopiero potem będą telewizja, gazety, radio.. Taka prawda
Popieram w całej rozciągłości:)
Takie mamy czasy, że ludzie na początku wpisują w net i szukają gotowego rozwiązania
Gotowe rozwiązanie:) Każdy chce iść na łatwiznę:)
Grzegorz ma rację. Tym bardziej, że klient jest osobą wymagającą i jest coraz mądrzejszy i lubi szukać i porównywać. A jak czegoś nie będzie mógł znaleźć, to po ludzku sobie odpuści.
Grzegorz ma rację, teraz wszystko mamy w sieci i powinniśmy się dostosować ze swoim biznesem.
Billboardy przy drodze są też świetnym pomysłem, ponieważ bardzo dużo czasu i tak spędzamy w korkach, więc mimowolnie i tak pewnie ktoś spojrzy na tą reklamę
Billboardy chyba nigdy nie wyjdą z mody, tym bardziej, że korki coraz większe;)
A teraz ich znowu przybędzie, bo wybory:)
I już ich przybywa.. Wybory to zmory dla miast..
Tylko szkoda, że ich nie zdejmują tak szybko jak je zakładali.
Ogólnie same wybory są dużym wyzwaniem i polem do popisu dla ludzi zajmujących się marketingiem
Już jest tego dużo, za dużo..
Każdy musi się jakoś sprzedać..
Ale od jutra cisza wyborcza:D
Po wyborach, a oni nadal wiszą..
Maszty są fajne szczególnie w biurowcach gdzie jest dużo małych firm, łatwiej trafić;)
Wystarczy spojrzeć na plan budynku i nie potrzebujemy masztów